هوشمندسازی بیمارستان ها
بیمارستان های هوشمند و اهداف آن :
ﻓﻨﺎﻭﺭﻯ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻯ ﻣﺒﺘﻨﻰ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻓﻨﺎﻭﺭﻯ، ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﮔﻮﻳﻰ ﻫﺮ ﻣﻜﺎﻥ ﻭ ﻫﺮ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺩﭘﺎﻳﻰ ﺍﺯ ﻓﻨﺎﻭﺭﻯ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻳﺎﻓﺖ ﻧﺸﻮﺩ ﺑﺎ ﺩﻧﻴﺎﻯ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻣﺪﺭﻥ ﺑﻴﮕﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ .
ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺣﻮﺯﻩ ﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻓﻨﺎﻭﺭﻯ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻰ ﺷﺎﻫﺪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮﻯ ﺑﻮﺩﻩ،
در ﺣﻮﺯﻩ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻥ و هوشمند سازی بیمارستان ها می باشد .
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻯ ﻣﺒﺘﻨﻰ ﺑﺮ ﻓﻨﺎﻭﺭﻯ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻳﺪﻙ ﻣﻰ ﻛﺸﺪ.
ﻧﻘﺶ ﻣﺆﺛﺮﻯ ﺩﺭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﻫﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻛﺎﺩﺭ ﺩﺭﻣﺎﻧﻰ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﺍﺯ ﻓﻨﺎﻭﺭﻯ ﺁﻣﺎﺩﮔﻰ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ،
ﺩﻳﮕﺮ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻣﺠﻬﺰ ﺷﻮﻧﺪ .
ﺣﻀﻮﺭ ﻓﻨﺎﻭﺭﻯ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻧﻮﻳﺪﺑﺨﺶ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻋﺼﺮﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻭ ﭘﺰﺷﻜﻰ ﺍﺳﺖ.
ّ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﻳﻚ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳــﺘﺎﻥ ﻫﻮﺷــﻤﻨﺪ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻄﻮﺭ ﻛلی ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ ﺧﻼﺻﻪ ﻛﺮﺩ :
ﺍﺭﺍﺋــﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﺎﻟﻴﻨﻰ ﻭ ﺍﺭﺗﻘــﺎء ﻛﻴﻔﻴت
هوشمند سازی بیمارستان ها باعث ﺗﺴﻬﻴﻞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ سطح سلامت ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻧﻰ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺼﺮﻑ انرژی و ﺍﻓﺰﺍﻳــﺶ ﺑﻬﺮﻩ ﻭﺭﻯ خواهد شد
ﺑﺮﺧﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺯﻳﺮ ﺍﺳﺖ
۱= اﺭﺍﻳﻪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﺸــﺨﺼﺎﺕ ﺑﻴﻤﺎر. ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﻭﻯ
۲= ﻛﻨﺘــﺮﻝ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻭ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﺨﺖ، ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎ ﻭ ﺭﻭﺷــﻨﺎﻳﻰ، ﺗﻬﻮﻳﻪ ﻭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻯ ﺣﺮﺍﺭﺗﻰ ﻭ ﺑﺮﻭﺩﺗﻰ، ﭘﺮﺩﻩ ﻭ ﻏﻴﺮﻩ
۳= ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻧﻜﺎﺕ ﻻﺯﻡ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎﻯ ﭘﺰﺷﻜﻰ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭی در هوشمند سازی بیمارستان ها
۴= ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳــﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺘﻰ ﺧﺎﺹ ﺑﺮﺍﻯ ﺭﺳﻴﺪﮔﻰ ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻭ ﺗﺠﻮﻳﺰ ﺩﺍﺭﻭ
۵= ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻻﺯﻡ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﺎﻯ پزشکی
۶= ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﻳﻰ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺸــﻬﻮﺩ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺍﻧﺮژﻯ ﻭ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺩﻗﺖ ﺑﺨﺸﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ
۷= ﺍﻋﻼﻡ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻫﺎﻯ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻣﺎﻧﻨﺪ
. ﺍﻋﻼﻡ ﺩﺭﺩ ﻭ ﻳﺎ ﻣﺸﻜل
. ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧی
. ﺍﻋﻼﻡ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺳﺮﻡ ﻳﺎ ﺩﺍﺭو
. ﻧﻴﺎﺯﺑﻪ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﻲ ﻳﺎ ﺣﻤﺎﻡ
. ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺣﻀﻮﺭ ﭘﺮﺳﺘﺎﺭ ﻳﺎ ﺧﺪﻣه
. ﺍﻋﻼﻡ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺍﻭﺭژﺍﻧﺴﻰ ﻭ ﺑﺤﺮﺍﻧﻰ
. ﻭ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﻳﮕر